Ik ben altijd druk in mijn hoofd geweest. Heb dan ook het label ADHD mogen ontvangen. Niet dat ik veel met labels heb. Ik vind persoonlijk dat als je niet kunt functioneren en mensen willen je helpen labels handig zijn. Maar ik ben een slimme meid maar ook chaotisch. Nu is daar niets mis mee, in mijn puinhoop kan ik altijd wel alles vinden.
Het enige stress puntje is dat ik tegen problemen aanloop als ik lange termijn doelen wil bereiken. En dan heb ik het over deze week of deze maand.
Naast coach zijn ben ik ook moeder, en niet onbelangrijk doe ik het huishouden. Dit alleen al kan voor een hoop choas in mijn hoofd zorgen. En daarom heb ik iets bedacht, iets dat voor mij werkt en dus ook jou kan helpen. En wellicht ook kan helpen als je niet eens een chaoot bent 😉
Ik heb een planning gemaakt, gewoon voor mezelf. En op die planning, zoals het woord al doet vermoeden, plan ik mijn activiteiten.
Er zit natuurlijk een heel plan achter, mijn werktijden bijvoorbeeld hebben een lichtblauwe achtergrond. Op deze momenten doe ik alleen werkgerelateerde activiteiten. Ik werk vanuit huis en dus is het makkelijk om even tussendoor “even” de was te doen. Maar daardoor ben ik mijn focus kwijt. Ik was aan het werk, en wil dan niet ergens in mijn hoofd een alarm laten gaan omdat de wasmachine klaar is en de volgende er dus in kan…als ik werk werk ik!
Daarnaast heb ik als “to do” onderwerpen de meest uiteenlopende activeiten. Bijvoorbeeld bedden verschonen, stoffen, dweilen, badkamer, was, enzovoort. Kijk het huis schoon houden is geen hobby van me maar het moet wel gebeuren. Door alvast een uurtje per dag in te richten om dit soort klusjes te doen en ze dan ook af te vinken zorgt er niet alleen voor dat ze ook inderdaad elke keer weer netjes gedaan worden. Maar ook dat ik er een goed gevoel van krijg, ik word namelijk altijd erg blij van dingen die ik gedaan heb. Daar krijg ik energie van!
Bijkomend voordeel is dat alles wat ik zo op de planning heb staan hoef ik niet in mijn hoofd te hebben. Met mijn planning is het rustiger in mijn hoofd, en dus kan ik beter focussen. En mijn lange termijn doelen halen, met veel minder stress!
Je kunt op deze planning natuurlijk zelf aanpassen. Wellicht schrijf jij dagelijks op wat jullie eten of de sportdagen van de kinderen of…. Het geeft je een goed overzicht van je week, je dag en je tijd.
Is een planning ook iets voor jou? Of heb jij een andere oplossing? Laat het me weten, ik ben benieuwd!