Mindfulness is zweverig!

Mindfulness wordt vaak als zweverig gezien, zeker zodra er gesproken wordt over mediteren. Ook ik was zo’n persoon! Echter na het erkennen dat ik een burn-out had ben ik op zoek gegaan naar oplossingen. Ik had nooit gedacht dat mij dit zou overkomen, en toch het was me overkomen. Nu was het zaak ervoor te zorgen dat mij dit nooit meer ging overkomen!
In mijn zoektocht kwam ik steeds vaker mindfulness tegen, de door Jon Kabat-Zinn ontwikkelde 8-weekse mindfulness based stress reduction (MBSR) zou zoals de naam al doet vermoeden zorgen voor minder stress. Maar het was wel mindfulness en zweverig….en dus dook ik er verder in.

Wetenschappelijk bewijs

En ja hoor, ik hoefde niet lang te zoeken in de wetenschappelijke literatuur. Het bewijs ligt al een tijdje op tafel, mindfulness helpt je om stress te verminderen. Maar dat niet alleen er zijn meer positieve geluiden waar ik wel oren naar had:

  • Mensen piekeren minder (ha, rust in mijn hoofd!)
  • Chronische pijnpatiënten geven aan minder pijn te voelen
  • Mensen ervaren minder stress (dus verminderde kans op burn-out!)
  • Depressie terugval is kleiner bij mensen depressieve periode
  • Mensen voelen zich gelukkiger

En dus ben ik zelf een training gaan volgen, wel waren mijn eisen voor de cursus hoog. Ik wilde een MBSR (in Nederlands aandachtstraining (AT)) volgen, inclusief een stiltedag. En ja die stiltedag leek mij doodeng, een hele dag niet praten…..maar goed, dit is de training die in de literatuur beschreven wordt. En aangezien mindfulness populair wordt of is heb je ook veel wildgroei!
Het is alweer een tijd geleden dat ik deze training gedaan heb, maar net als mijn burn-out zelf is deze cursus een “life-changing event” geweest. Ik heb meer inzicht gekregen in mijn gedachten en emoties. En ik “zie” mezelf soms reageren…. Ik ben er niet perfect van geworden, maar ik kan er nu tenminste om lachen dat ik niet perfect ben!